De ultieme gids voor veiligheidstechnologie bij het verzenden van vracht
In 2016 stelde het Amerikaanse Bureau of Transportation Statistics vast dat er meer dan 502.000 snelwegongevallen waren waarbij grote vrachtwagens betrokken waren.
502.000
Stel je het potentieel voor als veiligheidstechnologie zelfs maar een fractie van die ongevallen zou kunnen verminderen?
Kan dit leiden tot een verbeterde omgeving voor chauffeurs? Kan dit transportbedrijven helpen hun omzet te verlagen? Zou het mogelijk zelfs lagere verzendkosten kunnen betekenen?
Waarom is veiligheidstechnologie nodig bij het verzenden van vracht?
Technologische vooruitgang zorgt ervoor dat we veiliger zijn in auto’s, vliegtuigen, op de fiets – zelfs als we lopen. Het spreekt dus voor zich dat veiligheidstechnologie een aanzienlijke impact heeft gehad op het verschepen van vracht.
Uiteindelijk, zoals bij elk bedrijf, gaat er aan een investering in veiligheidstechnologie een enorme behoefte vooraf. Ongevallen met vrachtwagens kosten organisaties miljarden dollars per jaar. De potentiële besparingen die voortvloeien uit veiligheidstechnologie zijn immens.
Voor bedrijven die een leverancier kiezen om hun vracht via grondtransport te vervoeren, kan de implementatie van veiligheidstechnologie een enorme impact hebben op uw gemoedsrust — en uw bedrijfsresultaten. Het is een kerngebied dat we aanbevelen te onderzoeken bij het kiezen van een transportpartner, en een van de vele redenen waarom we organisaties informeren over de uitdagingen en risico’s van het kiezen van een transportpartner, uitsluitend op basis van tarieven.
Hier zijn enkele van de nieuwste innovaties op het gebied van veiligheidstechnologie voor het verzenden van vracht
In dit bericht zullen we de volgende innovaties op het gebied van veiligheidstechnologie onderzoeken die van invloed zijn op de vrachtwagenindustrie:
1. ELD’s
2. Toekomstgerichte camera’s
3. Scorekaarten voor coureurs
Hieronder volgen enkele van de meest impactvolle innovaties op het gebied van veiligheidstechnologie die nu en in de nabije toekomst van invloed zijn op transportbedrijven:
ELD’s zijn een van de meest spraakmakende onderwerpen op het gebied van veiligheidstechnologie in de vrachtwagenindustrie en zijn dat al sinds het ELD-mandaat, of de regel voor elektronische logapparatuur, in december 2015.
De eerste nalevingsdeadline verstreek iets meer dan een jaar geleden, op 18 december 2017, en heeft de vracht- en vrachtwagenindustrie in een vuurstorm gebracht.
ELD’s houden letterlijk de diensturen van een chauffeur bij. In eigendommen dragende apparaten (bijv. vrachtwagens) schrijft het mandaat voor dat een chauffeur maximaal 11 uur per dag mag rijden na 10 uur rust.
Het is een logische veronderstelling dat meer uren op de weg rijden = steeds vermoeidere chauffeurs = meer ongevallen. Verhalen van oververmoeide chauffeurs die ongelukken veroorzaken, halen de krantenkoppen en beïnvloeden levens. Volgens een FMCSA-onderzoek is het aantal ongevallen 11,7% lager bij vrachtwagens met geïnstalleerde ELD’s dan bij vrachtwagens die niet zijn uitgerust. Volgens hun schatting zouden ELD’s meer dan 500 verwondingen kunnen voorkomen en mogelijk 26 levens kunnen redden.
ELD’s hebben de mogelijkheid om een aanzienlijke hoeveelheid gegevens over chauffeurs en hun vrachtwagens te bewaken en vast te leggen, waaronder datum, tijd, locatie-informatie, motoruren, voertuigkilometers en identificatie-informatie voor de bestuurder, het voertuig en de motortransporteur. In veel gevallen wordt deze informatie real-time gedeeld met de vervoerder, zodat zij en de chauffeur op één lijn zitten. Bovendien integreren veel ELD-systemen kaart- en routegegevens, waardoor het algehele gebruik van technologie binnen vrachtwagens en voor transportbedrijven wordt vereenvoudigd.
ELD’s kunnen nog meer geavanceerde gegevens leveren aan transportbedrijven, waaronder hard remmen, te hard rijden, stationair draaien en meer.
ELD’s kunnen ook prestatiegegevens van de motor registreren, die gebieden kunnen markeren die mogelijk eerder onderhoud nodig hebben dan het volgende geplande onderhoudsinterval. Dit kan dreigende mechanische problemen signaleren voordat ze zich voordoen en voorkomen dat een commercieel motorvoertuig een gevaar op de snelweg wordt.
In wezen dwingen ze naleving af van vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven om chauffeurs en het publiek veilig te houden en vracht te beschermen. Chauffeurs kunnen zich concentreren op hun primaire taak – autorijden – in plaats van zich te herinneren wanneer hun papieren logboek voor het laatst is bijgehouden.
Veel bedrijven in de technische ruimte zijn actief op zoek naar manieren om deze informatie in hun platforms te integreren om meer transparantie te bieden voor elke transactie.
Hieronder volgen enkele van de meest prominente ELD-bedrijven (dit zijn ook bedrijven die positief zijn ontvangen door het Loadstar-team). Het is echter belangrijk om te bedenken dat de omvang van het wagenpark en de specifieke technische behoeften van uw vervoerder zeker zullen helpen bij het bepalen van de beste aanbieder:
1. Issac-instrumenten – Opgericht in 1999 en vernoemd naar Sir Isaac Newton zelf, werd Isaac in eerste instantie opgericht om de auto-industrie te bedienen en tijdens de recessie in 2008 omgevormd tot vrachtwagenvervoer.
2. Blijf Truckin – KeepTruckin is een vlootbeheerd platform dat door meer dan 40.000 wagenparken wordt gebruikt voor naleving, brandstofbelastingrapportage, GPS-tracking, videobewaking en meer.
3. Omnitracs – Omnitracs werkt aan het verbeteren van de productiviteit, betrouwbaarheid, routering, veiligheid en compliance van hun transportmiddelen met software en SaaS-oplossingen voor wagenparkbeheer.
4. Grote weg – De services die door Big Road worden geleverd, omvatten SaaS-opties die voldoen aan de ELD, evenals videotelemetrie en een breed scala aan services om uw wagenpark veilig te houden.
5. geotab – Geotab is een leider op het gebied van telematica en biedt wagenparkbeheeroplossingen met een open platform aan bedrijven van elke omvang.
Naast veiligheid hebben ELD-technologie en -administratie het potentieel om uw bedrijf te helpen vracht intelligenter en efficiënter te verzenden, waardoor uw kosten op de lange termijn drastisch worden verlaagd. Als u verder kijkt dan technologie voor een ELD-beheerder om u te helpen uw investering te maximaliseren, dit bedrijf is de moeite van het beoordelen waard (tijdens het werken met klanten hebben we veel positieve feedback over hen gehoord).
2. Naar voren-op zoek camera’s
Achterwaarts gerichte camera’s worden al vele jaren in personenauto’s geïnstalleerd (en verhogen vervolgens de veiligheid) en naar voren gerichte camera’s komen steeds vaker voor.
Het was slechts een kwestie van tijd voordat camera’s die op de weg waren gericht hun weg vonden naar de vracht- en scheepvaart.
Hoewel veiligheid altijd het overkoepelende doel is, installeren transportbedrijven ook voornamelijk naar voren gerichte video in hun vrachtwagenpark om de bedrijven zelf en hun chauffeurs te beschermen bij eventuele aanrijdingen. Frauduleuze verzekeringsclaims kosten de branche miljoenen dollars per jaar, dus elke mogelijkheid om die kosten en aansprakelijkheid te beperken is zeker welkom bij advocaten, verzekeringsmaatschappijen en natuurlijk wagenparkbeheerders.
De toevoeging van naar voren gerichte camera’s kan in veel gevallen duidelijk identificeren wat er tijdens botsingen is gebeurd, waardoor onnodige gerechtskosten voor frauduleuze claims en de potentiële PR-reactie die gepaard gaat met veel ongevallen en rechtszaken worden voorkomen.
Interessant is dat uit onderzoek blijkt dat wanneer een vrachtwagen en een personenauto botsen, 70% van de tijd de schuld van de personenauto is. Als voorbijgangers een ongeval zien tussen een grote vrachtwagen en een kleine auto; de perceptie neigt echter naar de “gemene” vrachtwagen en de “arme” auto. De daaropvolgende PR-schade (voor vrachtwagens waarvan het merk meestal langs de zijkant is gepleisterd) kan kostbaar zijn.
Door de jaren heen hebben technologische ontwikkelingen een enorme impact gehad op naar voren gerichte camera’s. Hogere opslagcapaciteit (met kleinere afmetingen), high-definition video, betere beeldkwaliteit bij weinig licht/nacht en verfijningen in beeldverwerking hebben een grote impact gehad.
Meer geavanceerde videosystemen voor vrachtwagens, zoals Netradyne, bevatten zelfs 360-graden high-definition camerabeelden ter ondersteuning van typische op video gebaseerde functies, waaronder het laten zien van wat er werkelijk is gebeurd tijdens een botsing. Dit systeem gaat nog een stapje verder; echter, het opnemen van AI (kunstmatige intelligentie) om scorecarding en coaching van chauffeurs te automatiseren.
Geavanceerde technologie gaat verder dan naar voren gerichte camera’s en plaatst camera’s anders buiten en binnen vrachtwagens, met behulp van data-analyse en kunstmatige intelligentie om te identificeren wanneer vrachtwagenchauffeurs afgeleid rijden (en de dispatchers op de hoogte te stellen) om ongevallen te voorkomen voordat ze plaatsvinden.
Zelfs livestreaming is beschikbaar voor vrachtwagens en vervoerders, waardoor de mogelijkheden en potentiële impact van deze technologie op de veiligheid bij het verzenden van vracht verder worden verbeterd.
Hieronder volgen enkele van de meest prominente videotechnologiebedrijven voor de vrachtwagenindustrie (dit zijn ook bedrijven die positief zijn ontvangen door het Loadstar-team):
1. SmartDrive – SmartDrive-technologie is bedoeld om de prestaties van het wagenpark te transformeren met de beste veiligheidsprogramma’s in zijn klasse, een open analyseplatform en transportintelligentie die de veiligheid verbeteren en nieuwe kansen ontsluiten om de operationele efficiëntie te vergroten.
2. MiX-telematica – MiX Telematics-oplossingen (inclusief videotechnologie en meer) claimen de efficiëntie te verhogen door het brandstofverbruik, het rijgedrag, het gebruik en meer te verbeteren.
3. Lytx – Volgens Lytx zijn ze bezig met het helpen van chauffeurs om veilig te zijn. Sinds 1998 is Lytx gegroeid om meer dan 3.000 klanten, meer dan 850.000 chauffeurs en talloze gemeenschappen te helpen beschermen via haar veiligheidsprogramma’s en -diensten.
3. Scorekaarten van coureurs
Gamification is tegenwoordig een vrij populaire term. Gamification heeft overal invloed op gehad, van het voedsel dat we eten tot de stappen die we elke dag zetten en zowat elk facet van ons leven.
Ja, het is zelfs doordrongen van vrachtvervoer en scheepvaart.
Maar het idee van gamification – of zoals het bekend is in de scheepvaart en vrachtvervoer, scorecarding – gaat meer dan een decennium terug, toen transportbedrijven gegevens verzamelden om problemen onder vrachtwagenchauffeurs te identificeren. Die informatie vond vervolgens zijn weg naar vergaderingen, waar bepaalde chauffeurs zouden worden opgeroepen voor rijgedrag dat een negatieve invloed had op de slijtage van het wagenpark.
Meer direct gerelateerd aan de kosten, heeft slecht rijgedrag een directe invloed op het gasverbruik. Een bijzonder nalatige bestuurder met slechte gewoonten kan het benzineverbruik tot 30% beïnvloeden, wat een enorm verschil kan maken.
Vandaar dat de competitie is ontstaan om je scorekaart te verbeteren en de verlegenheid te voorkomen dat je wordt opgeroepen voor je scorekaart.
Met de nieuwste technologische ontwikkelingen zijn scorekaarten voor chauffeurs steeds geavanceerder geworden en worden ze gebruikt om meer dan alleen kosten te beïnvloeden.
Samen met video wordt scorecarding steeds vaker bepaald door AI (kunstmatige intelligentie) om het rijgedrag te berekenen en te identificeren en veranderingen aan te bevelen om het rijgedrag te verbeteren en de veiligheid te vergroten. Naast het identificeren van gedrag en het bieden van rapportage, biedt real-world technologie coaching onderweg als reactie op scorecarding om ongelukken te voorkomen en onnodige kosten te verminderen.
Met andere woorden, in plaats van technologie te gebruiken om te reageren op negatieve gebeurtenissen, wordt het gebruikt om gedragingen te identificeren die tot negatieve gebeurtenissen kunnen leiden en deze te voorkomen.
Veiligheidstechnologie redt levens en heeft invloed op uw bedrijfsresultaten.
Bent u een wagenparkeigenaar of veiligheidsmanager die deze of een andere veiligheidstechnologie gebruikt om de efficiëntie in uw bedrijf te verbeteren en uw bedrijf een concurrentievoordeel te geven?
Neem contact met ons op voor meer informatie over veiligheidstechnologie, het verzenden van vracht en hoe het kiezen van de juiste transportpartner een dramatische impact kan hebben op uw bedrijf.