Jeuk om de transport- en pakketkosten te verlagen? Of bezorgservice verbeteren?
Het blijkt dat deze gemeenschappelijke doelen voor elk bedrijf goed bereikbaar zijn – op regelmatige basis.
Het begint allemaal met een mentaliteit van continue verbetering of het omarmen van het idee om in de loop van de tijd doorlopende, incrementele veranderingen door te voeren. Deze aanpak dwingt teams doorgaans om meer veranderingen door te voeren, vaker, kleine overwinningen veilig te stellen die optellen tot grote bedragen.
Het goede nieuws? Dit soort winsten zijn voor elk bedrijf op elk moment mogelijk. De waarheid? Het realiseren van deze verbeteringen vereist een grondige kennis van verzend- en klantgegevens, plus kennis over welke veranderingen kunnen helpen kosten te verlagen, tijd te besparen en de service te verbeteren.
Dus wat moet je precies weten om die kennis vast te stellen? Laten we eens kijken naar de belangrijkste aandachtsgebieden voor drie kritieke verbeterpunten: transport, pakketten en service.
Hoe u continue kostenverbetering kunt bereiken
Elke mogelijkheid om de kosten te verlagen is een goed idee, vooral als het om verzending gaat, omdat dit de marges kan verbeteren. En het blijkt dat het regelmatig evalueren van zowel transport- als pakketkosten – zo vaak als driemaandelijks of zelfs jaarlijks – kan helpen de kosten met een paar procentpunten te verlagen bij elke evaluatie.
Het maken van deze verbeteringen begint allemaal met het verzamelen van een set basisgegevens voor elk gebied om inzicht te krijgen in de huidige kosten. U kunt die basislijn vervolgens gebruiken als vergelijkingspunt voor verschillende scenario’s op basis van belangrijke gebieden die doorgaans rijp zijn voor verbetering. Hier is hoe dat uiteenvalt voor transport- en pakketkosten.
KOSTENVERBETERING VOOR TRANSPORT
Basisgegevens om vast te leggen:
-
- Oorsprong en bestemming
- Verzendmodus
- Vracht klasse
- Aantal pallets
- Zending gewicht
- Verzend data
- Levering venster
- Drager mix
- Accessoires nodig, indien aanwezig
Aandachtsgebieden voor verbetering:
-
- Tarief optimalisatie: Zorg ervoor dat zendingen elke keer met de goedkoopste vervoerder worden vervoerd.
- Laad consolidatie: Vergroot de gemiddelde laadomvang van een zending.
- Modus optimalisatie: Schakel tussen modi (FTL, LTL, klein pakket, enz.) op basis van welke optie de meeste kostenefficiëntie biedt.
- Distributie optimalisatie: Verhoog de efficiëntie van ophalen en terugbrengen door het aantal kilometers te verminderen.
- Netwerk ontwerp: Zorg ervoor dat u over het juiste aantal faciliteiten op de juiste locaties beschikt om uw klanten te bedienen en inkomende zendingen te ontvangen.
KOSTENVERBETERING VOOR PAKKETTEN
Basisgegevens om vast te leggen:
-
- Gemiddelde verzendafstand
- Gemiddeld zendingsgewicht
- Verzendhoeveelheid per gewichtsonderbrekingen
- Geleverd gewicht per staat
Aandachtsgebieden voor verbetering:
-
- Extra handling en reductie van overmaatse toeslagen: Pakketafmetingen zijn het belangrijkste gebied voor de meeste bedrijven om besparingen te vinden.
- Prijsoptimalisatie gewicht-naar-drager: Pas methoden aan op basis van de verschillende op gewicht gebaseerde prijsmodellen van verschillende vervoerders en leveringswijzen.
- Zone-optimalisatie: Optimaliseer de locatie van het distributiecentrum op basis van de afstand die een pakket moet afleggen van ophalen tot bezorgen.
- Controle op leveringsserviceniveau: Audit leveringsserviceniveaus die worden gebruikt om onnodige uitgaven te voorkomen en beoordeel de service voor het serviceniveau dat werkelijk nodig is.
- Carrier-diversificatie: Gebruik een mix van vervoerders (ook landelijk en regionaal) op basis van tarieven.
HOE JE VOORTDURENDE SERVICEVERBETERING BEREIKT
Het verbeteren van de service kan een ongelooflijke impact hebben op de klantervaring, en het begint allemaal met het kennen van uw klanten en wat belangrijk voor hen is. Hechten ze bijvoorbeeld waarde aan verzendsnelheid of geven ze meer om een levering van een merknaam?
Wat de verzendsnelheid betreft, is diversificatie van uw vervoerdersmix de beste manier om de snelste leveringen te realiseren. Dit zorgt voor een verscheidenheid aan routes en ophaaltijden, en kan als bonus zelfs de kosten verlagen.
Maar de wisselwerking met optimaliseren voor snelheid is dat u de bezorging van het merk opoffert die geassocieerd wordt met nationale vervoerders. En als dat is waar uw klanten het meest om geven (wat vaak het geval is voor mensen die winkelen bij nieuwe bedrijven en voor mensen die dure producten kopen), dan is het een heel andere vergelijking.
Er is natuurlijk ook altijd een middenweg. In het geval van serviceverbetering hangt de balans tussen snelheid en bezorgservice van het merk misschien af van het verzendniveau dat klanten selecteren bij het afrekenen (bijvoorbeeld gratis standaardverzending vs. betaalde versnelde verzending).
Onderschat de waarde van continue verbetering niet
Met de juiste aanpak zijn er enorme besparingen te vinden en serviceverbeteringen regelmatig door te voeren.
Maar het realiseren van dat doel vereist een diepgaand begrip van de gegevens en analyses achter transport, pakketten en klanteisen. En al die gegevenspunten zijn uiterst genuanceerd en voortdurend in beweging.
Dat is waar een deskundige partner zoals een 3PL die deze datapunten dagelijks leeft en ademt en een macro-overzicht heeft van trends in de hele branche, het verschil kan maken door de nodige expertise te bieden om keer op keer zinvolle verbeteringen aan te brengen.
Klaar om meer te leren over wat ervoor nodig is en hoe de juiste partner kan helpen om voortdurende verbeteringen te realiseren? Download ons e-book, Voortdurende verbetering stimuleren met data en analyse, voor de volledige details.