De Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA) is volgens overheidsnormen klein voor een instantie. De 1.100 medewerkers van de FMCSA zijn in alle 50 staten bevoegd voor meer dan 500.000 vervoerders en touringcarbedrijven en voor meer dan 4,7 miljoen actieve CDL-houders.
Gezien de omvang van zijn activiteiten moet het agentschap manieren vinden om efficiënter te werken. Het wegnemen van onzekerheid is de beste plek om te beginnen. Als vervoerders niet helemaal begrijpen hoe ze aan een verordening moeten voldoen, ontstaat dezelfde verwarring aan de kant van de handhaving. “Ik denk niet dat onzekerheid de industrie of de handhaving helpt. Het maakt ons minder efficiënt. Dat zorgt voor meer problemen’, aldus de woordvoerder Ray Martinez, FMCSA-beheerder, tijdens een recente conferentietoespraak.
De overgang maken naar ELD’s
Martinez adviseerde vertegenwoordigers van vervoerders om de transitie te versnellen automatische ingebouwde recorders (AOBRD’s) tot elektronische logapparatuur (ELD’s).
Een van de redenen waarom vloten de overgang hebben uitgesteld, is dat er ELD’s aanwezig zijn logboek bewerkingen gemaakt door een vervoerder om de chauffeur te accepteren of af te wijzen. Dit voegt nog een proces toe aan een toch al gecompliceerde workflow voor naleving van de diensturen.
Toen de ELD-regel in december 2017 van kracht werd, kregen providers die eerder logging-apparaten hadden geïnstalleerd die voldeden aan de FMCSA 395.15-regel, een jaar verlenging om software te installeren die voldoet aan de nieuwe ELD-vereisten van FMCSA 395.16.
Motorvervoerders die tegen de deadline van december geen AOBRD- of ELD-compatibele apparaten in hun vrachtwagens hadden, kregen uitstel. Agenten hebben niet-conforme vrachtwagens pas in april 2018 buiten dienst gesteld. Sommige sectoren van de industrie denken misschien dat de ELD-handhaving opnieuw zal worden uitgesteld. Martinez ziet dit niet gebeuren.
Het goede nieuws, zei Martinez, is dat de gegevens van FMCSA aantonen dat elektronische logboeken de industrie efficiënter hebben gemaakt. Sinds 1 april 2018, toen de Out-of-Service-criteria van kracht werden, noemde minder dan 1% van de meer dan 2,5 miljoen controles langs de weg chauffeurs die zonder een vereiste ELD of grootvader AOBRD.
“Bovendien is het aantal overtredingen dat buiten dienst is het afgelopen jaar met 52% afgenomen”, zei hij.
Revisie diensturen
Martinez gaf vervoerders een reden om aan te nemen dat het bureau verder zal gaan met het voorstellen van een nieuwe regel die enige flexibiliteit zal toevoegen aan de federale diensturenregelingen.
“Als we het voordeel van ELD’s willen krijgen, zouden we in staat moeten zijn om enkele fundamentele veranderingen in de diensturen te bekijken die in 15 jaar echt niet zijn bekeken”, zei hij.
In 2018 publiceerde het bureau een Geavanceerde kennisgeving van voorgestelde regelgeving (ANPRM) om opmerkingen te vragen over gebieden waar flexibiliteit kan worden toegevoegd aan HOS-regels zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Het ANPRM ontving ruim 5.200 specifieke opmerkingen. De kwantiteit en de kwaliteit van de opmerkingen “waren uitstekend en hebben het bureau echt geïnformeerd”, zei hij, en de FMCSA is “heel erg enthousiast om verder te gaan”.
Martinez gaf een NPRM aan die de specifieke wijzigingen in de HOS-regels bevat waarnaar vervoerders op zoek zijn, zoals gerapporteerd door Commerciële Carrier Journal (CCJ). Een gebied van flexibiliteit dat het meest waarschijnlijk lijkt, zijn opties voor gedeelde slaapplaatsen.
In 2017 was FMCSA van plan een driejarig onderzoek te starten naar chauffeurs die de tijd tijdens en buiten dienst opsplitsen in segmenten. Het onderzoek werd geannuleerd nadat het bureau “uitstekende kwantitatieve en kwalitatieve informatie” over het onderwerp van de industrie had ontvangen, zei hij.
Martinez kondigde ook aan dat de FMCSA bezig is met het afronden van een ANPRM dat bij de goedkeuring input van de industrie zal vragen Advanced Driver Safety (ADS)-systemen. Hij noemde met name input voor voertuiginspectieprotocollen, interactie tussen mens en systeem en personeelsproblemen.
“De sleutel is om innovatie en technologie in deze industrie in de toekomst te ondersteunen”, zei hij.
Bovendien zei Martinez dat de FMCSA op schema ligt om tegen het einde van 2019 een nieuw scoremodel voor het Compliance, Safety, Accountability (CSA)-programma in te voeren.